Analisis Sistem Dan Prosedur Klaim Jaminan Hari Tua (Jht) Pada Bpjs Ketenagakerjaan Cabang Medan Kota

Main Article Content

Gilbert Herodion Sigiro
Adam Afiezan

Abstract

This study uses a qualitative research method with a descriptive approach. Qualitative descriptive is a data analysis method that explains phenomena based on things that cannot be calculated. This research requires data related to the problem that is the object of research regarding the system and procedure for Old Age Security (JHT) claims. The data obtained in the form of data from interviews with employees and participants and through related documents and direct observation. The results of this study explain that JHT claims can be made in 3 ways, both offline and online, which participants can make, namely claims by coming to the branch office, through lapak asik and through the Jamsostek Mobile (JMO) application. Of course, participants must prepare the required documents and follow the applicable procedures. Constraints that occur, sometimes participant data is invalid and participants have not mastered technology. For participants whose data is invalid, they must fill out the correction form provided by the officer so that the JHT claim can be processed. And for participants who do not understand and master technology, participants can still make claims by coming to the branch office because they will be served well by officers and participants.

Article Details

Section
Articles

References

Indriyanti, Hafizah. (2020). Tinjaun Atas Klaim Jaminan Hari Tua (JHT) Pada BPJS Ketenagakerjaan Cabang Bogor Kota. Bogor: Institut Bisnis Dan Informatika Kesatuan.

Dalimunthe, Indah Fajar Dinanti. (2019). Analisis Sistem Klaim Jaminan Hari Tua Pada BPJS Ketenagakerjaan Cabang Tanjung Morawa Studi Kasus Tenaga Kerja Pensiun Dan Mengundurkan Diri. Medan: Politeknik Negeri Medan.

Surleni. (2020). Analisis Sistem Informasi Klaim Jaminan Hari Tua Dan Perhitungannya Pada BPJS Ketenagakerjaan Cabang Medan Kota. Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Khairati, Wirda. (2021). Implementasi Pelayanan Lapak Asik Berbasis Online Dalam Klaim Jaminan Hari Tua Di Badan Penyelenggaran Jaminan Sosial Ketenagakerjaan Cabang Tanjung Morawa. Medan. Universitas Medan Area.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Raco, J.R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik, dan Keunggulannya. Jakarta: Grasindo.

Jogiyanto, H.M., Analisa dan Desain Sistem Informasi: Pendekatan Terstruktur Teori dan Praktik Aplikasi Bisnis, Yogyakarta: ANDI, 2005

Mulyadi, Sistem Akuntansi, Jakarta: Salemba Empat, 2001

Firdaus, R & Akmal, N. 2019. Analisis Penerapan Sistem Informasi Akuntansi Pembayaran Klaim Asuransi Jiwa Dalam Peningkatan Pelayanan Kepada Nasabah (Studi Kasus Pada PT Asuransi Jiwasraya Persero Area Lhokseumawe). Jurnal Akuntansi dan Keuangan. Volume 7, Nomor 2. Universitas Malikussaleh Lhokseumawe.

Lestari, I & Hirawati, H. 2021. Analisis Sistem Klaim Jaminan Hari Tua Pada Badan Penyelenggaran Jaminan Sosial (BPJS) Ketenagakerjaan Cabang Cilacap. Jurnal Administrasi Bisnis. Volume 7 Nomor 2. Universitas Tidar.

www.bpjsketenagakerjaan.go.id https://www.jamsosindonesia.com

Undang-Undang No. 40 Tahun 2004 Tentang Sistem Jaminan Sosial

Undang-Undang No. 24 Tahun 2011 Tentang Badan Penyelenggaraan Jaminan Sosial

Peraturan Menteri Ketenagakerjaan Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2015 Tentang Tata Cara dan Persyaratan Pembayaran Manfaat Jaminan Hari Tua

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 46 Tahun 2015 Tentang Penyelenggaraan Program Jaminan Hari Tua

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 60 Tahun 2015 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 46 Tahun 2015 Tentang Penyelenggaran Program Jaminan Hari Tua